فان توپ


 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


دیگر چیزی به شب یلدا، جشن مهر و روشنایی و آغاز فصل زمستان سال 95 نمانده است … ما ایرانی‌ها مناسبت‌‌های جالبی داریم که در تمام دنیا کم‌نظیر است. برخی از آنها با طبیعت همگرایی خاصی دارند؛ مثل همین شب یلدا که میراث زیبا و دلنشین هزار ساله اجداد ماست و زنده نگهداشتن آن بسی زیبا و دلنشین تر است. چراکه فلسفه و لذت یلدا در کنار خانواده بودن است. یکسری از سنت ها هست که تمام فلسفه و شیرینی آن این است که همه در کنار هم باشند. یلدا یکی از این سنت های دوست داشتنی ماست که اجازه نمی دهد انسانی بودن زندگی فراموش شود.

در شب یلدا یا همان شب چله، خانه بزرگ ترهای فامیل جمع می‌شویم و اگر شانس داشته باشیم و هنوز در خانه مادربزرگ کرسی پیدا شود، پاها را زیر کرسی دراز می‌کنیم، فال حافظ می‌گیریم و هزار تا آرزوی رنگی می‌کنیم … در این میان، خوراکی‌های شب یلدا هم چیزهایی نیستند که بشود از آنها گذشت. انار و هندوانه و آجیل و همه چیزهای خوشمزه ای که جزئی از آیین برگزاری شب یلدا هستند در خاطره جمعی ما ایرانی ها حک شده اند. فال حافظ هم که بخش جدایی ناپذیر یلداست و لطف این شب نشینی را دوچندان می کند و اگر در کنار بقیه چیزها نباشد، اصلا این شب یلدا، یلدا نمی شود.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


با این‌که در جاهای مختلف ایران و بنا به خرده ‌فرهنگ‌ها و آیین‌ها، از خوراکی‌های گوناگونی در این شب استفاده می‌شود، اما مثل “سبزی پلو با ماهی” مخصوص شب عید نوروز، شب یلدا هم خوراکی‌های مخصوصی دارد. میوه و خشکبار، اصلی‌ترین خوراکی‌ها در این زمینه هستند و میوه‌هایی که برای شب یلدا خریداری می‌شوند، میوه‌هایی پاییزی و تابستانی، به خصوص انار و هندوانه هستند. بر اساس یک باور قدیمی، مردم با اینکار، با میوه‌های تابستانی وداع می‌کنند و با خوردن خشکبار گرم به استقبال سرما می‌روند و یلدا را جشن می‌گیرند تا نشانگر تقابل سرما، ناباروری، پژمردگی و مرگ با گرما، روشنایی، باروری، سبزی و زندگی باشد.

هر گوشه کشور را که نگاه کنی، برپایی یلدا، سنت مخصوص خودش را دارد هر چند که شاید به‌درستی معلوم نباشد آداب و رسوم این شهرها چقدر ماندگار می‌ماند و این روزها مردم محلی چقدر این رسوم را به رسمیت می‌شناسند!


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


شب یلدای بعضی شهرستان‌ها مثل اصفهان، دامغان و روستاهای آن، با هندوانه و انار و انگور معنی پیدا می‌کند، ولی آن را به شکل آونگ مصرف می‌کنند و همراه با خشکبار برای پذیرایی مهمان‌ها می‌گذراند.
در تالش، در شب چله(یلدا)، ۴۰ نوع خوراکی باید خورد. در اردبیل و آذربایجان، هموطنان آذری، ماستی را که شبیه پنیر درست شده، می خورند و اعتقاد دارند خوردن ماست بریده‌شده در شب یلدا، بدن را در مقابل سوز و سرمای زمستان مقاوم می‌کند.

در کمره یا خمین، کشمش‌های سبز به بند کشیده شده را می‌خورند، کدو حلوایی می‌پزند و گندم، برشته می‌کنند. در سنندج، کدبانوهای کرد، چند خربزه را برای شب چله، ترشی می‌اندازند و در محلات، چیدن سفره‌ای با “هفت سین” مرسوم است که از هفت نوع خوراکی در آن استفاده می‌شود که عبارتند از: سنجد، سیب، سماق، سه‌پستان، سمنو، سرکه و سبزی!

اما آنچه در سفره شب یلدا در اکثر شهرها و روستاها باب است، سفره‌ای است رنگین که میوه‌هایی نظیر هندوانه، انار، سیب‌سرخ، خربزه و به و خشکباری مثل برگه هلو و زردآلو، انجیر خشک، سنجد و کشمش در آن وجود دارد. اما آجیل شب یلدا که گران‌ترین خوراکی در بلندترین شب سال هم به شمار می‌آید به “آجیل هفت‌قلم” معروف است که در آن، پسته، بادام، گردو، نخودچی، انجیر، باسلوق و… وجود دارد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


هر یک از خوراکی‌های شب یلدا، خواص درمانی و طبیعی مخصوص دارند، چنانچه جعفر شهری در کتاب “طهران قدیم” در رابطه با خواص مواد غذایی که در این شب خورده می‌شود، آورده است: “مردم معتقد بودند با خوردنی‌های سفره شب یلدا، مثل خوراکی‌های پای سفره هفت‌سین طبیعت گرم خود را می‌توانند سرد کنند و طبیعت سرد خود را گرم کنند. به این صورت که اگر از گرمی مزاج رنج می‌برند، هندوانه و انار و اگر از سردی ناراحت می‌شوند، توت و کشمش و خرما و مثل آن بخورند”.

البته در علم چیزی به نام سردی و گرمی تایید نشده است، اما فواید خوراکی‌های شب یلدا به قدری زیاد است که خوردن هر یک، خواص درمانی خاص خود را دارد. در واقع این میوه‌ها و خوراکی‌ها، هر یک بار معنایی نمادین با خود همراه دارد. هندوانه که قاچ‌های مدور می‌خورد، چون خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است یا انار، صندوقچه‌ دانه‌های مروارید سرخ، نماد زایش و سلامتی است.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


در سراسر ایران، جایی را نمی‌یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا، جزء آداب و رسوم آن نباشد، زیرا عده‌ای اعتقاد دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و کوچک، یعنی زمستانی که در پیش دارند، سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد. در حقیقت مصرف هندوانه، به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، نیاز بدن به این مواد مغذی را تامین کرده و مایعات هدر رفته را جبران می‌کند. وجود مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در این میوه، آن را ارزشمند ساخته است.

ویتامین‌های “A” و “C” و “لیکوپن” از مهم ترین ضداکسیدکننده‌های هندوانه به شمار می‌آیند. این ترکیبات با غیر فعال‌ کردن رادیکال‌های آزاد، از اکسیداسیون کلسترول و تنگ‌شدن دیواره عروق و در نهایت از بروز بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کنند. به علاوه مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم این میوه، از بروز حملات آسم، سرطان کولون و حتی آرتروز می‌کاهد؛ حتی هندوانه را درمان بیماری های کلیه ، نقرس و بواسیر هم می‌دانند.

تخم هندوانه نیز حاوی ۳۰ درصد روغن است که از نظر خواص شیمیایی مانند بادام است و مغز تخم هندوانه هم انگل‌های روده و معده را از بین می‌برد. در نسخ قدیمی به خواص پوست سفید داخل آن اشاره شده است که برای زخم گلو و دهان بسیار مفید است. هندوانه از دیدگاه طب قدیم سرد و تر است و در گذشته از آن به عنوان تب‌بر نیز استفاده می‌کرده‌اند. این میوه عطش را کم می‌کند و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. از نظر میزان انرژی، میوه مناسبی برای رژیم لاغری به شمار می‌آید.

جالب است بدانید مردم تالش به جز خوردن هندوانه در شب یلدا، با پوست آن فال هم می‌گیرند. برای این کار، پوست هندوانه‌های شب یلدا را می‌برند، آن را چهار قسمت کرده، چهار تکه را در دست گرفته و نیت می‌کنند. پس از آن پوسته‌ها را از جلو به پشت سر می‌اندازند. طبق رسم تالشی‌ها، اگر دو قطعه سبز و دو قطعه سفید بیفتد، خوب است. یک قطعه سبز و سه قطعه سفید، باطل است و هر چهار قطعه سبز یعنی این‌که “شما خیلی خوش‌شانس‌اید”.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


همچنین بسیاری از مردم معتقدند که انار، درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌ها و دردهاست. این اعتقاد درستی است، چرا که انار، بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند. نکته جالب این‌که خواص درمانی و حیاتی در انار شیرین به مراتب بیشتر و کامل‌تر است، زیرا انار شیرین، اناری است که کاملاً رسیده و ترکیبات شیمیایی آن، کامل شده است و به شکل طبیعی به تکامل مواد مغذی موجود رسیده است.

در انار ترش که مواد قندی آن کمتر است، مواد اسیدی مانند اسید مالیک و اسیدسیتریک وجود دارد که در بعضی از افراد ایجاد ناراحتی خواهد کرد. انار برای سلامتی پوست بسیار مفید است و نکته بسیار مهم این است که با مصرف انار، سموم بدن دفع می‌شود.

پاکسازی سموم از بدن، در ایجاد شادمانی و نشاط در افراد بسیار موثر است و کبد که وظیفه پاکسازی سموم از بدن را دارد، با مصرف انار تقویت می‌شود. مصرف انار باعث رفع لک‌های پوستی می‌شود و برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار کارآمد است. انار در حقیقت یک میوه نیست، بلکه یک پزشک و درمان‌کننده بیماری‌های کبد، مسمومیت‌های خون، خستگی جسمی و عصبی و بالاخره رفع کننده بیماری‌های عفونی و انگل‌های دستگاه گوارش است. در شیراز و بخش‌های جنوبی کشور، رسم است که انار شب یلدا را با گلپر می‌خورند. گلپر علاوه بر خواص بی‌شمار باعث افزایش قوای بدنی می‌شود و ترکیب انار و گلپر از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.


یلدای شما دوستان پرشین استار پیشاپیش مبارک

به صد یلدا الهی زنده باشی
انار و سیب و انگور خورده باشی
اگر یلــــدای دیگر من نباشم
تو باشی و تو باشی و تو باشی

The post صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود ! appeared first on گروه اینترنتی پرشین استار.


لینک منبع این نوشته :
http://www.persian-star.org/%d8%b5%d8%a8%d8%ad-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82-%d9%86%d8%af%d9%85%d8%af-%d8%aa%d8%a7-%d8%b4%d8%a8-%db%8c%d9%84%d8%af%d8%a7-%d9%86%d8%b1%d9%88%d8%af/


گنجور » سعدی » دیوان اشعار » غزلیات » غزل ۲۶۴
ganjoor.net/saadi/divan/ghazals/sh264/
‎یار با یار سفرکرده به تنها نرود. باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش. صبح صادق ندمد
تا شب یلدا نرود. بر دل آویختگان عرصه عالم تنگست. کان که جایی به گل افتاد دگر .
دیوان سعدی - غزلیات - شماره ٢٦٤: هر که مجموع نباشد به تماشا نرود - نوسخن
www.nosokhan.com/library/Topic/0C5J
‎هر که مجموع نباشد به تماشا نرود. یار با یار سفرکرده به تنها نرود. باد آسایش گیتی
نزند بر دل ریش. صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. بر دل آویختگان عرصه عالم .
Images for صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرسد - شبکه اطلاع رسانی افغانستان
www.afghanpaper.com/nbody.php?id=63237
‎21 دسامبر 2013 . شب چله،شب یلدا، این سنت باستانی را بهمه شما تبریک میگویم و امیدوارم که . باد
آسایش ، گیتی نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - ایسنا
www.isna.ir/news/94093017536/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
‎21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. شب چله. یک پژوهشگر در حوزه گردشگری درباره
تورهایی که در شب چله در خانه‌های تاریخی اما با تجملات زیاد برگزار .
فرهنگ (شکوه، ادب، تربیت ) - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
havayezamini.blogfa.com/post-20.aspx
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. تاریخ : دوشنبه بیست و نهم آذر ۱۳۸۹ | 19:22 |
نویسنده : فاطمه زهرا. دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر داشت : نخستین روز ماه دی -
که .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود (یلدا مبارک ) - کارناوال
karnaval.ir/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-یلدا-مبار/
‎21 دسامبر 2015 . گیسوی سیاه یلدا بر سرخ ها و زردها می گسترد تا آن همه تلألو رنگ و تقلای برگ را به
سکوت و آرامش برف فرا خواند. خط پایان طلایی پاییز برای راهی .
myamiable - صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود !
myamiable.blogfa.com/post/29
‎صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود ! دیگر چیزی به شب یلدا، جشن مهر و روشنایی و
آغاز فصل زمستان 92 نمانده است . ما ایرانی‌ها مناسبت‌‌های جالبی داریم که در تمام دنیا .
محمد میرزایی - « صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود » - آیات غمزه
ayateghamzeh.ir/دفتر-شعر/./-صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-
‎21 آگوست 2014 . صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود ». محمد میرزایی. تا به کی از سخن عشق گریزان باشم
؟ از تو ننویسم و هربار پشیمان باشم؟ پاک کردی عرق شرم ز .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود | زیباشو دات کام
www.zibasho.com/archives/5466
‎21 دسامبر 2011 . حتماً همه می‌دانیم که شب یلدا جدا از اینکه بلندترین شب سال است، چه تاریخچه‌ای دارد.
شاید هم، همه ندانیم!واژه یلدا به معنای زایش، زادروز و تولد است.



صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود(سعدی) | ستاره های اوز
www.ewazstar.com/single./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرودسعدی
‎21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود(سعدی) شب یلدا یکی از کهن ترین ائین های ایرانی
است شب یلدا بلند ترین شب بین تمام شب های سال است وروز اول دی .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - آسوبان
www.asooban.ir/./صبح%20صادق%20ندمد%20تا%20شب%20یلدا%20نرود/
‎21 دسامبر 2013 . آخرین روز پاییز است. گیسوان یلدا دراز می شود. زمین، زایش نور و روشنایی را جشن می
گیرد.
مرکز فرهنگی هنری لیکک - صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود
www.likak.blogfa.com/post-73.aspx
‎مرکز فرهنگی هنری لیکک - صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود - کانون پرورش فکری
کودکان ونوجوانان کهگیلویه و بویراحمد مرکز لیکک - مرکز فرهنگی هنری لیکک.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. | یک پژوهشگر در حوزه گردشگری - قطره
www.ghatreh.com/news/nn29331840/صبح-صادق-ندمد-یلدا-نرود
‎21 دسامبر 2015 . یک پژوهشگر در حوزه گردشگری درباره تورهایی که در شب چله در خانه های تاریخی اما با
تجملات زیاد برگزار می شود، بیان می کند: به نظر می آید باید .
صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود
www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=902420
26 مارس 2014 . صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود سعدی دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر داشت :
نخستین روز ماه دی - که موضوع این جستار است - و روزهای هشتم، .
پند پیشینیان - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود
history2.blogfa.com/post-113.aspx
‎پند پیشینیان - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - "سرزمین مرد دایه اوست و خانه اش
گهواره او "
مرغ خوشخوان - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
morghekhoshkhan.blogfa.com/./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. سلام دوستان پیشاپیش یلدا مبارک دلم می خواد
یکم در مورد یلدا بر اطلاعاتتون بیفزایم در ایران کهن دی ماه چهار جشن در بر داشت اول .
کابل نات/پرتو نادری/صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.kabulnath.de/Salae_Haftom/.159/partau%20naderi-4.html
‎صبح صادق ندمد تا«شب یلدا» نرود. پرتونادری. امشب، شب . باورها براین است که
دراین شب ویا نزدیک به آن تحویل خورشید به برج جدی ست.گاهی هم گفته اندکه یلدا نام
.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. | خبر فارسی
khabarfarsi.com/u/11144720
21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یک پژوهشگر در حوزه گردشگری درباره تورهایی که
در شب چله در خانه های تاریخی اما با تجملات زیاد برگزار می شود، .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - گلی در کویر
www.golidarkavir.blogsky.com/1394/09/28/post-232/
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. شنبه 28 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 03:16 ب.ظ. من نمیدانم
این که یک شبی در طول سال فقط یک دقیقه از شب قبل و بعدش طولانی تر است چه .
Previous



پیام آفتاب - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.payam-aftab.com/fa/doc/./صبح-صادق-ندمد-شب-یلدا-نرود
‎شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است ، فردای آن ، با
دمیدن خورشید ، روزها بلندتر و تابش خورشید بیشتر می شود.
آقای رایمون - √ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
mr-raymon.blogfa.com/post/296
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یلدام داره کوتاه تر میشه. از وقتی کوتا(ه) کردی
موهاتو. دنیام بعد از رفتنت یخ کرد. وقتی ازم رد کردی دنیاتو. اینجا زمستونه همه
فصلاش.
صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - Farhangsara
www.farhangsara.com/fyalda.htm
‎یلدا. صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود سعدی. دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر
داشت : نخستین روز ماه دی - که موضوع این جستار است - و روزهای هشتم، پانزدهم و بیست
.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.avi - YouTube► 9:55
https://www.youtube.com/watch?v=RDwYEzaRbbk
21 Dec 2010 - 10 min - Uploaded by Akas Bashiیلدا شب بلند قصه گویی ها برهمگان خجسته باد ♥♥♥ Celebrating Yalda The Winter Solstice Persian Celebration of Light.
صبح صادق ندمـــد تا شب یلــــدا نرود . - کلوب
www.cloob.com/c/ranga_rang/./صبح_صادق_ندمـــد_تا_شب_یلــــدا_نرود_.
4 جولای 2016 . زندگی تکرار فرداهای ماست میرسد روزی که فردا نیستیم. تمــــریــــن کنیــــم .
برای خوشبخت بودن . همه چیز در جهان تکرار می شود. . امیدهاشبیه .
صبح صادق ندمد تا «شب یلدا» نرود - روزنامه ۸صبح
8am.af/index.php?option=com_content.id.
‎صبح صادق ندمد تا «شب یلدا» نرود. نوشته شده توسط پرتو نادری. منتشر شده در 29
قوس 1390. امشب، شب یلداست، آخرین شب پاییز، نخستین شب زمستان و درازترین .
صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - خاطرات چند دانشجوی علاف در شهری .
hicollege.blogfa.com/post-23.aspx
‎صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود. دروووووووووووووووووووووووووووووووود. چطورین ؟؟؟؟
خوبین خوشین چه خبرا. اول از هر چیز به همه دوستان عید سعید قربان، عید ایمان، عید .
آکابانو - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
akabanoo.com/./صبح%20صادق%20ندمد%20تا%20شب%20یلدا%20نرود.html
‎جستجو در ویدیوها برای: صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. نتایج بیشتر. جستجو در
عکسها برای: صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. نتایج بیشتر .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - هم میهن
www.hammihan.com/post/3922221
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. ilike. و 5 نفر · 0 نظر. محتوای سایت توسط کاربران
تولید شده است و «شبکه اجتماعی هم میهن» هیچ مسئولیتی نسبت به آن ها ندارد.
آخرین شب پاییزیتون مبارک | همخونه - By Hamkhone.ir
www.hamkhone.ir/member/2606/blog/view/239057--/
‎22 دسامبر 2015 . هر که مجموع نباشد به تماشا نرود یار با یار سفرکرده به تنها نرود باد آسایش گیتی
نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود بر دل آویختگان .
Previous



صبح میمه » صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.sobhemeymeh.ir/?p=7491
‎18 دسامبر 2012 . یکی از کاربران محترم. سفره ی شب یلدا، ” میزد ” (myazd) نام دارد. سفره شب یلدا
سفره ی “میزد” است و “میزد” عبارت است از میوه های تر و خشک و آجیل یا .
Farhad Naji - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود
farhadnaji.blogfa.com/post-134.aspx
‎Farhad Naji - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - در سرزمینی که سایه مردان کوچک،
بزرگ شده است, در آن سرزمین آفتاب در حال غروب کردن است. - Farhad Naji.
fakher: یاران همدل شب یلدای تان مبارک هر که مجموع نباشد به تماشا .
kelkkhial.ir/view/post:891864
‎21 دسامبر 2015 . یاران همدل شب یلدای تان مبارک هر که مجموع نباشد به تماشا نرود یار با یار سفرکرده
به تنها نرود باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - باشگاه کوه نوردی سبکاد خراسان .
sepkad.blogfa.com/post/1081/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-
آیین شب یلدا در ایران امروز، یکی از چهار آیین به جا مانده (نوروز، سیزده بدر، یلدا،
چهارشنبه سوری) از ایران باستان است که هنوز بیشینه ایرانیان آن را گرامی می دارند.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - آفتاب
aftabnews.ir/vdccs0q4.2bqi48laa2.html
‎20 دسامبر 2008 . آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یلدا واژه‌ای سریانی و به معنای ولادت است، ولادت خورشید (مهر
ومیترا) - بنابر باور پیشینیان در پایان این شب دراز تاریکی .
شرکت مایان تراز احتشام - صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود !
mayan-taraz.blogfa.com/post/273
صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود ! گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian
-Star.org. دیگر چیزی به شب یلدا، جشن مهر و روشنایی و آغاز فصل زمستان 92 نمانده .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - جستجوگر اخبار تی نیوز
worldcup.tnews.ir/news/B14F54201090.html
‎21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یک پژوهشگر در حوزه گردشگری درباره تورهایی که
در شب چله در خانه های تاریخی اما با تجملات زیاد برگزار می شود، .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. | خبر فارسی
khabarfarsi.com/u/11144720
21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یک پژوهشگر در حوزه گردشگری درباره تورهایی که
در شب چله در خانه های تاریخی اما با تجملات زیاد برگزار می شود، .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
madani.abzums.ac.ir/./home/?./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. باور به نور و روشنایی است، که شام تیره از دل شب
یلدا جشن مهر و روشنایی به ما هدیه می دهد یلدایتان مبارک .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود!
uzbek.irib.ir/persian/./31722-صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
‎21 دسامبر 2013 . شب یلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است. این شب به زمان بین غروب آفتاب
از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین .
Previous



صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
madani.abzums.ac.ir/./home/?./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. باور به نور و روشنایی است، که شام تیره از دل شب
یلدا جشن مهر و روشنایی به ما هدیه می دهد یلدایتان مبارک .
دست نوشته های من - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
hamidnotes.blogfa.com/post/11/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
دست نوشته های من - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - کاغذ ندارم، سفیدی اما هست و
قلمی و د ستی ، حرفهایم گفتنی نیست .
جــملات ناب و حــرف دل - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
a3mone7om.blogfa.com/post/401
‎جــملات ناب و حــرف دل - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - تـــنها نرو این راه رفتن
نیست * دنیــای تــو چیزی به جــز من نیست.
صبح میمه » صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.sobhemeymeh.ir/?p=4699
‎22 دسامبر 2011 . یکی از کاربران محترم با عکسهای یلدایی صبح میمه. صبح صادق ندمد تا شب یلدا
نرود. صجاری پوشیده از برف اطراف مراوند – آخرین روز پاییز ۹۰.
ایران -صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - Javanehha
javanehha.com/1394/09/./ایران-صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود/
‎21 دسامبر 2015 . ایران -صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود یلدا خود شبی است. اما همیشه از روز می‌گوید.
یلدا همیشه طولانی است. اما همیشه به پایان اشاره می‌کند. هر چند شب .
صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود ! - farzan5.ir - مدرسه هوشمند
www.farzan5.ir/index2.php?app=content&catid=17&itemid.
‎موردی یافت نشد. © 2006-2016 کلیه حقوق متعلق به دبیرستان فرزانگان5 (فاتح)
می باشد قدرت گرفته از سامانه مدرسه هوشمند پویان محصول طراحان وب شمال.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - انارستان
gulmanguly.persianblog.ir/post/335/
‎20 دسامبر 2013 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. مخاطب تمام حرف های من تو هستی! مرجع تمام ضمیرها،
تمام اسم ها! تمام "او" ها، "آنها"! تمام "تو"ها، "شما"ها! حتی مرجع تمام "من" ها .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - مهـــــــــــــــــــــــــربان
mehraban-z.persianblog.ir/post/68/
‎21 دسامبر 2010 . امیدوارم یلدا برای همه خاطره انگیز و سرشار از شادی باشد .و امیدوارم در این شب و شب های
دیگر هیچ مردی شرمنده خانواده اش نباشد.وهیچ تنی سرمای زمستان را .
صبح میمه sobhemeymeh@gmail.com - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
sobhemeymeh.blogfa.com/post-7491.aspx
‎سفره ی شب یلدا، " میزد " (myazd) نام دارد. سفره شب یلدا سفره ی "میزد" است و "میزد"
عبارت است از میوه های تر و خشک و آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان " لرک " که از لوازم .
روزنامهء هموطن سلام - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
hamvatansalam.com/news121437.html
‎20 دسامبر 2008 . شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است ، فردای آن ، با
دمیدن خورشید ، روزها بلندتر و تابش خورشید بیشتر می شود.
Previous



روزنامهء هموطن سلام - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
hamvatansalam.com/news121437.html
‎20 دسامبر 2008 . شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است ، فردای آن ، با
دمیدن خورشید ، روزها بلندتر و تابش خورشید بیشتر می شود.
صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود ! - اکسیر
eksirscu.persianblog.ir/post/130/
‎20 دسامبر 2013 . صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود ! گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian
-Star.org. دیگر چیزی به شب یلدا، جشن مهر و روشنایی و آغاز .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود! #یلدا #دی #زمس - PicsArt
https://picsart.com/i/188309805002202
20 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود! #یلدا #دی #زمستان #انار.
صبح صادق ندَمد تا « شبِ یلدا » نَرَوَد
www.partawnaderi.com/Tazaha/16.html
‎صبح صادق ندَمد تا « شبِ یلدا » نَرَوَد. امشب، شب یلداست، آخرین شب پاییز، نخستین
شب زمستان و درازترین شب سال. باورها بر این است که در این شب و یا نزدیک به آن .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - خزرنومه
mehdighajari.persianblog.ir/post/39/
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یلدا. صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود . آیین و
جشن شب یلدا و یا شب چله بزرگ، تا به امروز در تمامی سرزمین کهنسال ایران و در بین
همه .
ღஜ ஜღ 4u.ir ღஜ ஜღ - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
del4u.ir/post-285.aspx
‎حتماً همه می‌دانیم که شب یلدا جدا از اینکه بلندترین شب سال است، چه تاریخچه‌ای دارد.
شاید هم، همه ندانیم!واژه یلدا به معنای زایش، زادروز و تولد است. ایرانیان باستان با این .
طرح/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - خبر ایرونی
iruni.ir/news/236174
‎21 دسامبر 2015 . X تاریخ خبر :دوشنبه 13940930 - 11:10طرح/ صبح صادق.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود./فراخوان عکس شب یلدای عکاسخونه .
www.koupeh.com/./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-فراخوان-عکس-شب-یلدای-عکاسخونه-آخرین-خبر
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود./فراخوان عکس شب یلدای عکاسخونه آخرین خبر.
آخرین خبر/ دو قدم مانده که پاییز به یغما برود این همه رنگ قشنگ از کف دنیا برود
صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود # وبلاگ یاد
androidak.weblogyad.xyz/./صبـح+صـادق+نـدمـد+تا+شـب+یـلــدا+نـرود
‎و صبـح می شوند ،شـبها بدون مـن ؟؟ ایـن نبـض زنــد !!! بی وقـفه می زنـد فـرقی نمی کند
بـا مــن ، بـدون مــن دیروز اگرچه سخت،امروز هم گذشت طـوری نمی شـود فــردا بـدون مــن .
صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود /گفتگو با محمدعلی دادخواه
www.savepasargad.com/2011-yalda/goftgo-Dadkhah.htm
‎صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود. گفت وگویی با: دکتر محمدعلی دادخواه. از: نگار،
خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد. نگار: جناب دکتر دادخواه گرامی شما در
باره .
Previous



صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود /گفتگو با محمدعلی دادخواه
www.savepasargad.com/2011-yalda/goftgo-Dadkhah.htm
‎صبح صادق ندمد ، تا شب یلدا نرود. گفت وگویی با: دکتر محمدعلی دادخواه. از: نگار،
خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد. نگار: جناب دکتر دادخواه گرامی شما در
باره .
آذر ۱۳۹۰ - راه های دور - blogfa.com
abhayesepid.blogfa.com/9009.aspx
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود بر دل آویختگان عرصه عالم تنگست {حضرت سعدی}.
برای او که از این ملال آوز زمان بیهودگی بگذرد و مانند همیشه بی بهانه و سرسختانه در .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - کتابخانه عمومی شهید مدرس (نگور )
modares123.blogfa.com/post-84.aspx
کتابخانه عمومی شهید مدرس (نگور ) چابهار - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - این
وبلاگ به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با کتابخانه شهید مدرس نگور ایجاد شده
.
ایراس - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود! - صفحه نخست
irasnews.ir/vglgu39w.ak9xqa1rrwp4a.vj.qa1b.html
‎ایراس؛ شب یلدا یا شب چلّه یکی از جشنهای کهن ایرانی است. این شب به زمان بین غروب
آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز .
آخرین خبر | طرح/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
akharinkhabar.com/Pages/News.aspx?id=2346201
‎طرح/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. باشگاه خبرنگاران94/09/30 11:8. عکس
جذابترین ها3,0171. باشگاه خبرنگاران/ یلدا مبارک. با کانال تلگرامی آخرین خبر
همراه .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - وب سایت ایرانی
www.websiteirani.ir/post/377203/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود-
‎http://www.tehrooz.com/1392/9/28/TehranEmrooz/1345/Page/9/ صبح صادق ندمد
تا شب یلدا نرود ایران‌زمین مهد آیین‌های باستانی و هوشمندانه است که بسیاری از آنها با .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود(سعدی) - ستاره های اوز
ewazstar.niloblog.com/p/38/
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود(سعدی) شب یلدا یکی از کهن ترین ائین های ایرانی
است شب یلدا بلند ترین شب بین تمام شب های سال است وروز اول دی ماه روزها کم کم .
آخاله اولین و بزرگترین سایت شهرستان گلپایگان
www.akhale.ir/show.php?page=article&id=366
‎صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود. Image result for دست به کاری زنم که غصه سرآید
. شب یَلدا یا شب چلّه، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی، در راه است. در این جشن، طی‌شدن
.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - سیب موز
sibmoz.com/102714-صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. حتماً همه می دانیم که شب یلدا جدا از اینکه بلندترین
شب سال است، چه تاریخچه ای دارد. شاید هم، همه ندانیم!واژه یلدا به معنای زایش، زادروز و .[PDF]
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.iran-newspaper.com/1391/9/29/Iran/./Iran_5254_13.pdf
‎سال هجدهم شماره 5254 چهارشنبه 29 آذرماه 5 1391 صفر 19 1434 دسامبر 2012. ریحانه
نصراللهی. یادداشت. صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. 15. جدول اعداد سودوکو در صفحه .
Previous



صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - دانلود آهنگ جدید
hjjnxj.com/./index.php?id.صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود.
‎خوشی ها و سرمستی های تیرگی کُش شب یلدا، پیش درآمد استقبال از خیری بزرگ بود؛
و آن خیر چیزی نبود جز: خورروز؛ روز خورشید.
گناباد شناسی - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود
www.atbsharif.blogfa.com/post-35.aspx
‎20 دسامبر 2007 . صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود. دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر داشت :
نخستین روز ماه دی و روزهای هشتم، پانزدهم و بیست وسوم، سه روزی که نام ماه .
شهر فرنگ - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
shahrefarang2.blogfa.com/post-32.aspx
‎شهر فرنگ - صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
همه شب های غم آبستن روز طرب است یوسف روز ز چاه شب یلدا آید. برچسب‌ها: فرهنگ .
صبح صادق ندمد / تا شب یلدا نرود + تاریخچه شب یلدا - پایگاه مقاومت .
ansarbsg.blogfa.com/post/12
‎21 دسامبر 2013 . شب یَلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین
شب سال در نیمکره شمالی گرامی داشته می‌شود. این شب به زمان بین .
چامه زن - نوشته های بزرگان
www.chamezan.blogfa.com/cat-4.aspx
‎هر که مجموع نباشد به تماشا نرود یار با یار سفرکرده به تنها نرود باد آسایش گیتی
نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود بر دل آویختگان عرصه عالم تنگست
صبح صادق ندمد تا شب یلدا – دانلود
sms.1rial.com/tag/صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا/
‎28 نوامبر 2016 . گنجور » سعدی » دیوان اشعار » غزلیات » غزل ۲۶۴ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
بر دل آویختگان عرصه عالم تنگست. کان که جایی به گل افتاد دگر .
زمین ، گهواره انسان - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود
www.majdian.blogfa.com/post-57.aspx
‎21 دسامبر 2007 . زمین ، گهواره انسان - صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - *وبلاگ مهندسی HSE - ایمنی،
بهداشت و محیط زیست *
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.سرمشق هفته - پیام قلم نی
payameghalam.persianblog.ir/post/1161/
‎25 دسامبر 2010 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. . باورهای سیاسی -اجتماعی امروزینم،تلاش داشته ام
سیاست وادبیات کلاسیک و جدید ازرودکی و رابعه تا نیما وفروغ را .
سخن - صبح صادق ندمد تا «شب یلدا» نرود امشب، شب یلداست - Facebook
https://www.facebook.com/Rasaspeech/posts/1713370755559891:0
‎صبح صادق ندمد تا «شب یلدا» نرود امشب، شب یلداست، آخرین شب پاییز، نخستین
شب زمستان و درازترین شب سال شُب عاشقان شب من شب تو شب همه برای همه مان مبارک .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - از رودکی تا شهریار
sadrizadeh2.persianblog.ir/post/3650/
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. نویسنده: سید فتح الله صدری زاده - پنجشنبه ٢۸ آذر
۱۳٩٢. دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر داشت : نخستین روز ماه دی - که موضوع این .
Previous



صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. :: گاه نوشته های من
23mehr.blog.ir/post/یلدا-مبارک
‎21 دسامبر 2014 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. چه عجب گر دل من روز ندید زلف تو صد شب یلدا دارد
… "فیض کاشانی". *. *. تو نیستی و پیش من فرقی نخواهد کرد.
صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود | عبارت جستجو شده | خبرها
weblogyab.xyz/list/صبـح-صـادق-نـدمـد-تا-شـب-یـلــدا-نـرود.html
‎عبارت صبـح صـادق نـدمـد تا شـب یـلــدا نـرود در بین اطلاعات جستجو شده و نتایج با
ذکر منبع نمایش داده شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب و نمایش .
تصنیف ها و ترانه های اصیل ایرانی - شب یلدا
irtasnif.blogfa.com/tag/شب-یلدا
‎·سروده هایی از سرایندگان نامدار ایرانی دربارۀ شب یلدا: پاره هایی گوناگون از سعدی: یاد
آسایش گیتی بزند بر دل ریش/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. هنوز با همۀ دردم امید .
شب یلدا در اشعار پارسی - خانه
albalogilas.ir/2016/12/11/شب-یلدا-در-اشعار-پارسی/
‎11 دسامبر 2016 . شب یلدا در اشعار پارسی باد آسایش ، گیتی نزند بر دل ریش صبح صادق ندمد تا شب
یلدا نرود یلدا در اشعار پارسی خواجوی کرمانی مهره مهر چو از حقه مینا .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود | صفحه اصلی - خانه
sobhesadeq.ir/?p=551
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. نوشته شده در آذر ۳۰, ۱۳۹۳ توسط admin. 5001.
بزرگترین شب سال را یلدا می گویند. شب اول زمستان بهانه ای برای دورهم بودن ، محبت
.
وب سایت رسمی آخرین خبر | طرح/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود.
akharinkhabar.ir/photo/2346201
‎طرح/ صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. عکس. باشگاه خبرنگاران (١١:٨) ٩٤/٠٩/٣٠. طرح/
صبح . باشگاه خبرنگاران/ یلدا مبارک. با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید .
@sh.shams on Instagram: “"برای یلدا" صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود”
https://www.instagram.com/p/_gvoOMumCA/
‎20 Dec 2015 . See this Instagram photo by @sh.shams • 326 likes.
ایام کبود >> صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود .
mercury77.persianblog.ir/post/188/
‎شب عید 94 · یک روز تلخ . می دانم که نمی خوانی . من , میم و نون . هر صبح . آنشب.
تنهـــــــا تــــرا ستـــــودم . راز یک ستاره . ده سال گذشت . امروز برایت نوشتم .
شب یلدا در اشعار پارسی | زمزار | تفریح و سرگرمی
www.zamzar.ir/17909/شب-یلدا-در-اشعار-پارسی.html/
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. (سعدی). *. *. مهره مهر چو از حقه مینا بنمود. ماه من طلعت
صبح از شب یلدا بنمود. (خواجوی کرمانی). *. *. صحبت حکام ، ظلمت شب یلداست.
الهه آزادی: صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
elaheazadi10.blogspot.com/2015/12/blog-post_44.html
‎18 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. یلدا گرچه شبی است طولانی، اما افقی زیبا و صبحی
روشن بدنبال دارد. به امید صبح روشن پیروزی مردم ایران این مهد .
Previous



صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. - پورتال خبری
golidarkavir-bsky.boty.ir/page./صبح-صادق-ندمد-تا-شب-یلدا-نرود.html
من نمیدانم این که یک شبی در طول سال فقط یک دقیقه از شب قبل و بعدش طولانی تر
است چه تب.
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - تارنمای هیئت فرهنگی و مذهبی امام علی .
kheymeh.ir/post/270
21 دسامبر 2015 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود . . مراسم : ولادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(
ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) . فرا رسیدن شب یلــــدا مبارک باد.
کبنانیوز | یَلدا – چله
kebnanews.ir/148602/یَلدا-چله/
‎21 دسامبر 2015 . یَلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال بر پا می کنند، در روز
سی ام آذر سابقه ای بسیار دراز . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - یاد پدر
yadepedar.persianblog.ir/post/44/
‎20 دسامبر 2008 . صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و
بلندترین شب سال است ، فردای آن ، با دمیدن خورشید ، روزها بلندتر و .
روزنامهء هموطن سلام - اخبار وبگردی : صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود
www.hamvatanonline.com/se9y1386m9d0n1p20s120.html
‎هموطن سلام _شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است ،
فردای آن ، با دمیدن خورشید ، روزها بلندتر و تابش خورشید بیشتر می شود.
حال و هوای خوش زمستانی هنرمندان در طولانی‌ترین شب سال | خبر طلایی
khabaretalaei.ir/بایگانی/497
‎21 دسامبر 2015 . به گزارش صاحب‌ِ خبر ، «یلدا» بلندترین شب سال است. . به قول سعدی شیراز که
می‌گوید صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود، یلدا یک لغت سریانی است .
یلدا صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود - کشکول شایسته ---- Kashkoul .
mrshayesteh.persianblog.ir/post/230/
‎18 دسامبر 2008 . یلدا. صبح صادق ندمد، تا شب یلدا نرود سعدی. دی ماه، در ایران کهن، چهار جشن را در بر
داشت : نخستین روز ماه دی - که موضوع این جستار است - و روزهای .
یلدا | پارسی ویکی - لغت نامه
parsi.wiki/dehkhodaworddetail-42d4a6a325c249ad8e7dbf9405b60506-fa.html
‎که آخری بود آخر شبان یلدا را. سعدی . یاد آسایش گیتی بزند بر دل ریش صبح صادق
ندمد تا شب یلدا نرود. سعدی . برآی ای صبح مشتاقان اگر هنگام روز آمد که بگرفت این .
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود - دل نوشته های بچه های روان شناسی
delneveshteh1.persianblog.ir/post/12/
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. نویسنده : محمد طاهر جعفرزاده. تاریخ : ۱۳۸٦/٩/۳٠.
نظرات 0. شب یلدا یا شب چله ، نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است ، فردای
آن .
نیلوفر ایرانی - پرشین بلاگ
persianl.persianblog.ir/page/09-azar-1389
‎صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. (سعدی). روز رویش چو برانداخت نقاب شب زلف. گویی
از روز قیامت شب یلدا برخاست. (سعدی). شب هجرانت ای دلبر، شب یلدا است پنداری.
Previous

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی